
Kodovi grešaka na Bosch mašinama za sudove
Bosch mašine za sudove imaju ugrađen sistem senzora i mikrokontrolera koji nadgledaju stanje uređaja tokom rada. Senzori redovno mere parametre poput temperature vode, količine vode u uređaju, pritiska i protoka, kao i rad ključnih komponenti - pumpe, grejača i ventila. Mikrokontroler obrađuje te informacije, a kada primeti odstupanja u odnosu na predviđene vrednosti, prekida program pranja i prikazuje odgovarajući kod greške (označen slovom E i brojem, npr. E15 ili E24). Na taj način, uređaj jasno pokazuje gde je nastao problem, što ubrzava njegovo rešavanje.
Pravilna dijagnostika omogućava vlasnicima uređaja da brže i tačnije otkriju stvarni uzrok greške. To smanjuje mogućnost nepotrebne zamene delova i pozivanja servisa za kvarove koji se lako rešavaju na licu mesta.
Ovaj vodič napisan je prvenstveno za vlasnike Bosch sudomašina.
Napomena o bezbednosti: pre nego što počnete sa bilo kakvim radovima na uređaju, obavezno ga isključite iz električne mreže i zatvorite dovod vode.
Kodovi dovoda vode
Kodovi odvoda i pumpe
Kodovi grejanja i temperature
Kodovi curenja i AquaStop sistema
Kodovi vrata i senzora
Elektronski i kvarovi motora
Četvorocifreni kodovi grešaka
Kako pronaći i zabeležiti kod na svom modelu?
Kod greške na Bosch mašini za pranje sudova pojavljuje se odmah nakon prekida programa. Na novijim modelima, kod je jasno prikazan na LED displeju u obliku slova „E“ i dvocifrenog broja, na primer „E15“. Kod starijih Bosch sudomašina, koje nemaju displej, kod greške prikazuje se treptanjem određenih lampica ili kombinacijom dioda. U tom slučaju, preporuka je da proverite u korisničkom uputstvu značenje tih svetlosnih signala. Ako vaša sudomašina podržava Bosch Home Connect aplikaciju, kod greške možete direktno očitati i na mobilnom telefonu.
Kodovi grešaka na Bosch uređajima pojavljuju se u dve forme. Prva forma je trocifrena i sastoji se od slova „E“ i dvocifrenog broja (npr. E09, E24), što je standardna oznaka za većinu aktuelnih modela. Druga, novija forma ima četvorocifreni format kao „E3200“, koji je detaljnija varijanta originalnog trocifrenog koda. Ovi prošireni kodovi ukazuju na specifične probleme vezane za određene komponente uređaja.
Da biste pravilno dijagnostikovali grešku i rešili je brže, obavezno zapišite prikazani kod čim se pojavi. Zabeležite i koji je program bio aktivan u trenutku prekida, kao i bilo kakve neobične zvuke koje ste čuli pre nego što je mašina stala. Te informacije biće od koristi prilikom dalje dijagnostike ili razgovora sa servisom.
Najkritičniji kodovi na prvi pogled
Kada Bosch mašina za sudove prikaže kod greške, u nekim slučajevima potrebno je brzo reagovati kako bi se sprečila dodatna oštećenja. Zbog toga su ovde izdvojeni najčešći i najurgentniji kodovi koje možete odmah prepoznati:
E15 (curenje vode)
Označava prisustvo vode u donjem delu uređaja. Važno je odmah reagovati i pronaći izvor curenja.
E09 (problem grejača)
Javlja se kada mašina prestane da greje vodu. Potrebno je proveriti stanje grejača ili pumpe.
E24 (začepljen odvod)
Ukazuje da uređaj ne može da isprazni vodu iz kade. Najčešće je dovoljan pregled filtera ili creva.
E25 (blokirana pumpa)
Ukazuje na blokadu ili strano telo u pumpi za odvod. Ovaj problem može brzo biti rešen čišćenjem pumpe.
E14 (problem dovoda vode)
Voda ne ulazi u uređaj pravilno ili dovoljno brzo. Potrebno je proveriti crevo, ventil i pritisak vode.
Šta uraditi pre svake intervencije
Pre nego što krenete u detaljniju dijagnostiku ili razmišljate o pozivanju servisa, preporučljivo je da prvo izvedete nekoliko jednostavnih provera. Ovo često može da reši manje probleme ili lažne uzbune, bez potrebe za daljim rastavljanjem uređaja.
1. „Hard reset“ uređaja
Prvi korak je najjednostavniji. Isključite mašinu za pranje sudova iz utičnice i ostavite je isključenom najmanje 30 sekundi. Nakon toga ponovo je uključite i proverite da li se prikazani kod greške ponovo pojavljuje.
2. Brza vizuelna provera
Ako se kod pojavi ponovo, uradite osnovni pregled nekoliko ključnih delova. Proverite filter na dnu uređaja, jer začepljenje filtera često uzrokuje grešku sa odvodom. Zatim pogledajte stanje rasprskivača unutar mašine – okrenite ih rukom i proverite da li se slobodno okreću ili ih nešto blokira. Na kraju, proverite dovodno i odvodno crevo. Pregib ili začepljenje creva može sprečiti protok vode, što takođe aktivira određene kodove grešaka.
3. Pokretanje kratkog Eco-programa
Nakon što ste završili pregled, pokrenite kratak eco-program da biste proverili da li je problem uklonjen. Pratite rad uređaja pažljivo. Ako greška nije odmah prisutna na početku programa, pustite uređaj da radi nekoliko minuta. Ukoliko se greška ponovo pojavi odmah na početku ili ubrzo nakon pokretanja, nemojte dalje insistirati – tada je potrebno da pređete na detaljniju dijagnostiku koja je objašnjena u nastavku teksta ili da kontaktirate ovlašćeni servis.
Ako se kod greške više ne prikazuje nakon ovih koraka, moguće je da je problem bio privremen ili izazvan manjim smetnjama koje ste već otklonili. U tom slučaju, nije potrebna dalja intervencija.
Kodovi dovoda vode
Ova grupa kodova odnosi se na probleme sa ulaskom vode u mašinu. Kada Bosch sudomašina ne dobija dovoljno vode, potpuno prekida rad i prikazuje jedan od sledećih kodova. Razlozi mogu biti mehaničke prirode (začepljena mrežica na ulazu), električni (neispravan ventil), ali i spoljni – nizak pritisak vode u instalaciji. Svaki kod u nastavku objašnjen je pojedinačno, sa tačnim postupcima koje korisnik može da primeni pre nego što pozove servis.
E14 – greška protoka vode
Uređaj detektuje nepravilan ili nestabilan protok vode tokom punjenja.
Mašina se ne puni vodom.
Čuje se „klik“, ali nema ulaska vode.
Program se prekida nakon nekoliko minuta.
Uzroci:
Zapušena mrežica na ulaznom ventilu. Nepravilan rad senzora protoka (flowmeter). Slavina delimično zatvorena.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj iz struje i zatvorite slavinu.
Odvojite dovodno crevo i očistite mrežicu na spoju s ventilom.
Otvorite slavinu do kraja i proverite protok.
Ponovo povežite crevo i pokrenite kratak program.
Kada pozvati servis:
Ako je mrežica čista, slavina otvorena, a greška se ponavlja odmah nakon pokretanja programa – verovatno je neispravan senzor protoka ili elektronski modul.
E16 – dovodni ventil ostaje otvoren
Mašina registruje da voda ulazi i nakon što je trebalo da prestane.
Neprekidno punjenje vodom.
Uređaj ne prelazi u sledeću fazu programa.
Moguće curenje iz donje zone.
Uzroci:
Mehaničko blokiranje ventila u otvorenom položaju. Oštećenje na elektromagnetu ventila. Problem sa mikrokontrolerom.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj i zatvorite slavinu.
Odvojite dovodno crevo i proverite da li postoji kamenac u ventilu.
Blago kucnite po kućištu ventila (ako je mehanički zaglavljen, može da se oslobodi).
Vratite crevo, uključite uređaj i pratite punjenje vode.
Kada pozvati servis:
Ako voda nastavlja da ulazi i kada uređaj nije u radu – ventil mora biti zamenjen.
E18 – mašina se ne puni vodom
Sistem ne registruje dovoljan dotok vode u zadatom vremenu.
Suvo dno kade posle pokretanja.
Uređaj odmah prekida program.
Kod se pojavljuje u roku od 1–2 minuta od starta.
Uzroci:
Slavina je zatvorena ili je pritisak u mreži slab. Mrežica na ulazu je potpuno zapušena. Senzor nivoa ne reaguje.
Samostalni postupak:
Proverite da li je slavina potpuno otvorena.
Skinite crevo i očistite ulazni filter.
Pokrenite test-program i pratite da li voda ulazi.
Ako ne ulazi, pokušajte sa drugim dovodnim crevom (za isključenje spoljnog faktora).
Kada pozvati servis:
Ako greška ostaje i nakon fizičkog čišćenja i provere slavine – postoji mogućnost da je kvar u ventilu ili senzoru nivoa.
E32 – neusklađen signal ulaska vode
Mikrokontroler dobija kontradiktorne informacije iz više senzora vezanih za punjenje.
Mašina pokušava da se puni, zatim prekida.
Kod se pojavljuje neredovno.
Deluje kao da program kreće pa staje bez razloga.
Uzroci:
Senzor protoka i senzor nivoa šalju različite vrednosti. Elektronski modul ne može da izvrši kalibraciju. Povezanost sa naponom u mreži (promene napona).
Samostalni postupak:
Isključite uređaj 5 minuta sa mreže.
Očistite mrežicu i filtere.
Pokrenite test-program za unos vode.
Ako greška ostane, ne pokušavajte dalje intervencije.
Kada pozvati servis:
Kod zahteva dijagnostiku unutar elektronike i kalibraciju senzora – to se ne može bez odgovarajuće opreme.
E35 – prepunjavanje vodom
Mašina registruje da je nivo vode viši od dozvoljenog.
Uređaj staje tokom punjenja.
Voda se preliva iz prskalice.
Može se javiti curenje iz baze.
Uzroci:
Senzor nivoa ne registruje punjenje. Ventil se ne zatvara na vreme. Elektronski kvar u kontroli dovoda.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj i ispustite vodu ručno (ako je nivo previsok).
Proverite da li su prskalice i filteri čisti.
Pokrenite prazan program bez sudova i deterdženta.
Ako se greška ponovi, neophodno je dalje ispitivanje ventila i elektronike.
Kada pozvati servis:
Svaka pojava prepunjenosti zahteva proveru kontrolnog modula – to nije predviđeno za kućnu intervenciju.
Napomena:
Svaki od ovih kodova može biti izazvan i spoljnim uslovima (npr. pad pritiska u mreži). Pre nego što nastavite sa složenijim dijagnostičkim koracima, uvek prvo proverite osnovne faktore: otvorenost slavine, čistoću mrežice i da li je uređaj pravilno povezan na izvor vode.
Kodovi odvoda i pumpe
Ova grupa kodova odnosi se na probleme koji nastaju prilikom izbacivanja vode iz mašine. Bosch sudomašine koriste drenažnu pumpu koja izbacuje vodu nakon svake faze pranja, a bilo kakav zastoj u tom procesu sistem detektuje i prekida rad. Kodovi iz ove grupe često su izazvani mehaničkim uzrocima – stranim telima u pumpi, začepljenim filterima ili pregibima creva. U nastavku je objašnjeno značenje svakog koda, način na koji se manifestuje, kao i postupci koje korisnik može da preduzme sam.
E21 – blokirana ili oštećena pumpa
Sistem registruje da se drenažna pumpa ne okreće pravilno ili je potpuno blokirana.
Voda ostaje u donjoj zoni uređaja.
Čuje se tupi zvuk pumpe, bez efekta izbacivanja vode.
Program se zaustavlja bez ikakvog upozorenja osim prikazanog koda.
Najčešći uzroci:
Strano telo u pumpi (staklo, kamenčić, čep). Pregoreli rotor pumpe. Zastoj u radu motora zbog nakupljenih ostataka.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj iz struje.
Izvadite donju korpu i uklonite filter.
Odvrnite poklopac pumpe i proverite da li postoji blokada u komori.
Ručno okrenite rotor prstom – ako se ne okreće, potrebno je dalje čišćenje.
Kada pozvati servis:
Ako rotor ne može da se pokrene ni nakon čišćenja, verovatno je došlo do oštećenja pumpe.
E22 – zapušen filter
Uređaj ne može da izbaci vodu zbog začepljenja u zoni filtera.
Voda se zadržava u kadi posle programa.
Neobičan zvuk prilikom pokušaja izbacivanja vode.
Kod se pojavljuje odmah po pokretanju faze ispiranja.
Uzroci:
Filter nije očišćen duži period. Sitni ostaci hrane i masnoće zatvaraju mrežu. Pojava skroba (npr. od pirinča) koja se zalepi za zidove.
Samostalni postupak:
Izvadite donju korpu.
Uklonite trodelni filter i operite ga pod mlazom vode.
Pregledajte otvor ispod filtera i uklonite ostatke hrane.
Vratite filter i pokrenite kratki program za ispiranje.
Kada pozvati servis:
Servis nije potreban ako filter može da se ukloni i očisti. Ako se greška vraća i nakon čišćenja, treba proveriti stanje pumpe.
E23 – kvar na pumpi
Uređaj detektuje električni kvar na drenažnoj pumpi.
Nema nikakvog zvuka u fazi izbacivanja vode.
Kod se prikazuje odmah nakon pokretanja programa.
U nekim slučajevima osigurač na tabli se isključuje.
Uzroci:
Pregoreli motor pumpe. Oštećenje na električnim priključcima. Kvar na upravljačkom modulu.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj iz struje.
Otvorite donji poklopac (ako je pristup moguć).
Proverite da li su kablovi na pumpi otpali ili su vlažni.
Ako ne postoji mehanička prepreka, ne pokušavajte dalje intervencije.
Kada pozvati servis:
Svaki električni kvar na pumpi zahteva intervenciju majstora sa odgovarajućim alatom i zamenskim delovima.
E24 – voda ne može da se izbaci
Voda ne izlazi iz uređaja i zadržava se u kadi i nakon završenog ciklusa.
Posuđe ostaje potopljeno u vodi.
Program traje duže nego inače.
Na kraju pranja, kod se prikazuje na ekranu.
Uzroci:
Začepljenje odvodnog creva. Poklopac pumpe nije dobro zatvoren. Pritisnut ili savijen odvodni vod ispod sudopere.
Samostalni postupak:
Proverite da li je poklopac pumpe dobro zavrnut – treba da klikne pri zatvaranju.
Izvadite crevo iz odvoda i vizuelno proverite da li je voda blokirana.
Isperite odvodno crevo mlazom vode spolja (ne kroz mašinu).
Pokrenite ispiranje i pratite da li voda odlazi normalno.
Kada pozvati servis:
Ako su svi prolazi čisti i crevo nije začepljeno, a pumpa se i dalje ne pokreće – potrebna je tehnička intervencija.
E25 – problem sa poklopcem pumpe
Poklopac u zoni drenažne pumpe nije pravilno postavljen ili je blokiran.
Mašina se ponaša kao da ne registruje pumpu.
Kod se prikazuje odmah po uključivanju.
Pumpa proizvodi čudan zvuk, ali voda ne izlazi.
Uzroci:
Poklopac nije „legao“ do kraja. U poklopcu se zaglavilo strano telo. Oštećenje plastičnih zubaca unutar komore.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj i uklonite filter.
Odvrnite poklopac pumpe (obično okretanjem u levo).
Pregledajte otvor i očistite ga od eventualnih prepreka.
Vratite poklopac tako da čujete klik pri zatvaranju.
Kada pozvati servis:
Ako poklopac ne može da se pravilno zatvori ili se pomera prilikom rada – moguće je da postoji trajno oštećenje komore ili zupčanika.
Napomena:
Kodovi iz ove grupe često se mogu rešiti bez tehničke intervencije ako se problem uoči na vreme. Redovno čišćenje filtera i praćenje nivoa zaprljanosti u donjoj zoni mašine značajno smanjuju verovatnoću pojave ovih grešaka.
Kodovi grejanja i temperature
Ova grupa kodova odnosi se na probleme sa zagrevanjem vode i temperaturom tokom ciklusa pranja i sušenja. Bosch sudomašine koriste integrisani sistem grejača i pumpe (tzv. grejna pumpa), kao i dodatne grejne elemente kod modela sa funkcijom Zeolite sušenja. Kada dođe do prekida grejanja ili neusklađenosti u radu senzora temperature, uređaj prekida program i prikazuje odgovarajući kod. Greške iz ove grupe najčešće zahtevaju pažljivu dijagnostiku, jer uzroci mogu biti električni, mehanički ili vezani za naslage kamenca.
E09 – grejač ne funkcioniše
Uređaj detektuje da grejač u sklopu grejne pumpe ne radi.
Sudovi su na kraju programa hladni i mokri. Nema pare prilikom otvaranja vrata. Kod se prikazuje u prvoj trećini programa.
Uzroci:
Pregorela grejna spirala unutar grejne pumpe. Prekid u napajanju grejača. Oštećenje kontrolnog modula.
Samostalni postupak:
Pokrenite program sa najvišom temperaturom i proverite da li se voda zagreva.
Ako ostaje hladna, isključite uređaj iz napajanja.
Proverite da li je filter čist (zapušen filter može uticati na rad grejača).
Ako se kod ponavlja, ne nastavljajte dalje bez stručne procene.
Kada pozvati servis:
Grejna pumpa je zatvoren sklop i nije predviđena za popravku u kućnim uslovima. Potrebna je zamena.
E10 – greška u Zeolite grejaču
Grejni element koji se koristi u Zeolite sistemu sušenja ne funkcioniše.
Program završi bez greške, ali posuđe ostaje mokro.
Kod se prikazuje tek nakon sušenja, pred sam kraj rada.
Kod postoji samo na modelima sa Zeolite tehnologijom.
Uzroci:
Pregoreo dodatni grejač unutar Zeolite komore. Oštećen termalni osigurač. Problem u kontroli napajanja.
Samostalni postupak:
Pokrenite automatski program i proverite da li se unutrašnjost zagreva u fazi sušenja.
Proverite da li se u donjoj zoni uređaja oseti strujanje toplog vazduha.
Ako ne, obeležite kod i serijski broj uređaja.
Ne rastavljajte uređaj – Zeolite sistem je zatvoren i zahteva stručnu intervenciju.
Kada pozvati servis:
Zamena Zeolite grejača ili modula vrši isključivo ovlašćeni servis.
E12 – naslage kamenca u grejnom sklopu
Grejač radi sa smanjenom efikasnošću zbog zadebljanih naslaga kamenca.
Program traje znatno duže nego inače.
Voda se zagreva, ali sporo.
Posuđe ostaje delimično mokro.
Uzroci:
Dugo nekorišćenje sredstva za uklanjanje kamenca. Tvrd kvalitet vode bez korišćenja soli. Uređaj korišćen isključivo na kratkim programima.
Samostalni postupak:
Nabavite specijalizovano sredstvo za uklanjanje kamenca (npr. Bosch sredstvo).
Uključite prazan ciklus pranja na visokoj temperaturi i dodajte sredstvo u dozator.
Ponavljajte ovaj postupak svakih 2 do 3 meseca.
Nakon čišćenja, proverite da li se kod ponavlja.
Kada pozvati servis:
Ako se greška javlja i nakon sprovedenog ciklusa uklanjanja kamenca – grejač je možda već oštećen i zahteva zamenu.
E20 – sekundarni kvar u grejnom sklopu
Grejni sistem se aktivira, ali uređaj registruje nepravilan tok rada.
Program ne završava do kraja.
Greška se javlja posle 10–15 minuta rada.
Uzroci:
Kvar grejne spirale – greje, ali nedovoljno.
Neusaglašen rad senzora temperature i grejača.
Početna faza oštećenja modula elektronike.
Samostalni postupak:
Pokrenite program sa najvišom temperaturom i pratite da li se javljaju promene u trajanju faza.
Proverite filter i da li pumpa pravilno cirkuliše vodu.
Ako se kod javlja više puta zaredom – zabeležite okolnosti (kada tačno nastaje).
Ne pokušavajte dalje zahvate – sistem treba testirati pod naponom.
Kada pozvati servis:
Potrebna je dijagnostika na grejnom sklopu i na elektronici – kućna intervencija nije preporučena.
Napomena:
Kodove iz ove grupe ne treba ignorisati jer se tiču zagrevanja vode, koje direktno utiče na higijenu posuđa i ispravnost uređaja.
Redovno korišćenje soli i povremeno čišćenje kamenca osnovne su preventivne mere koje značajno smanjuju verovatnoću pojave ovih grešaka.
Kodovi curenja i AquaStop sistema
Kodovi iz ove grupe odnose se na zaštitni mehanizam protiv curenja koji Bosch ugrađuje u sudomašine. Uređaji koji imaju AquaStop sistem mogu prepoznati kada je voda procurela unutar baze mašine, kada je nivo vode iznad dozvoljenog ili kada je detektovano prisustvo tečnosti u delu uređaja gde ona ne bi smela da se nalazi. Ove greške obično pokreću sigurnosne protokole: prekid rada, aktiviranje odvodne pumpe i blokadu daljeg punjenja. Kodovi E15, E30 i E31 najčešće zahtevaju proveru curenja i uklanjanje vode iz baze.
E15 – voda u donjoj bazi uređaja
AquaStop senzor je detektovao prisustvo vode u donjoj zoni mašine (ispod kade).
Program se prekida odmah po pokretanju.
Uređaj se čuje kako stalno izbacuje vodu i ne puni se.
Na dnu mašine mogu se čuti povremeni zvuci releja.
Uzroci:
Curenje vode iz spojeva, ventila ili creva.
Prelivanje usled prekomerne pene.
Oštećenje brtve vrata ili spoja pumpe.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj iz napajanja i zatvorite slavinu.
Nagnite mašinu unapred pod uglom od oko 45 stepeni – ako iz baze izađe voda, greška je potvrđena.
Ostavite uređaj nagnut nekoliko minuta da se unutrašnjost prosuši.
Nakon toga uključite uređaj i proverite da li se kod ponavlja.
Kada pozvati servis:
Ako se voda u bazi ponovo pojavljuje nakon sušenja, postoji trajno curenje.
Potrebno je utvrditi izvor curenja i zameniti oštećeni deo.
E30 – višak vode u sistemu / detekcija poplave
Uređaj je registrovao prekomeran nivo vode unutar sistema, što može ukazivati na unutrašnje curenje ili neispravan ventil.
Mašina se ne pokreće i ostaje u fazi ispumpavanja.
U unutrašnjosti se može čuti kontinuan rad pumpe.
Vrata se ne otvaraju odmah nakon prekida programa.
Uzroci:
Dovodni ventil ostaje otvoren.
Sistem za detekciju nivoa vode ne reaguje tačno.
Mehaničko curenje u unutrašnjem sistemu.
Samostalni postupak:
Isključite mašinu iz struje i zatvorite dovod vode.
Nagnite uređaj kao kod E15, kako bi višak vode iz baze iscurio.
Ako se nakon vraćanja u vodoravan položaj greška ne pojavi, pokrenite kratak test-program.
Pratite da li mašina ponovo prepunjava.
Kada pozvati servis:
Ako greška nastaje odmah po uključenju, ili se voda ponovo pojavljuje – potrebno je detaljno pregledati dovodni ventil i sistem kontrole nivoa.
E31 – neispravan nivo plovka ili senzor nivoa
Uređaj registruje da je plovak (ili sličan senzor) u stalno aktivnom stanju, što ukazuje na prisustvo vode u bazi.
Stalna aktivnost odvodne pumpe.
Kod se pojavljuje i bez pokretanja programa.
Na dnu uređaja može se osetiti vlaga ili voda.
Uzroci:
Voda iz prethodnog curenja nije potpuno uklonjena.
Plovak je zaprljan ili zalepljen.
Senzor nije resetovan nakon prethodnog aktiviranja.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj i nagnite ga unapred pod uglom.
Ako postoji pristup bazi – otvorite donji deo i proverite da li je plovak pokretan.
Očistite plovak ako je blokiran ostacima ili kamencem.
Vratite uređaj u prvobitni položaj i uključite ga ponovo.
Kada pozvati servis:
Ako plovak nije dostupan bez rastavljanja uređaja ili je mehanizam oštećen, popravku mora obaviti ovlašćeni servis.
Napomena:
Kodove curenja i prelivanja nikada ne treba ignorisati.
I kada uspešno osušite bazu i obrišete grešku, važno je pronaći uzrok pojave vode unutar mašine.
U protivnom, greška će se vraćati, a rizik od električnog kvara ili oštećenja poda ostaje prisutan.
Kodovi vrata i senzora
Kodovi iz ove grupe odnose se na greške povezane sa bravljem vrata, senzorima položaja, kao i optičkim i elektronskim senzorima u unutrašnjosti mašine. Kada sudomašina ne može da potvrdi da su vrata pravilno zatvorena, da je AquaSensor ispravan ili da je položaj određenih komponenti u skladu sa programom, uređaj obustavlja rad i prikazuje odgovarajući kod. Greške E06, E28 i E34 najčešće nastaju usled mehaničkih problema, kontaminacije senzora ili neusklađenosti signala između senzora i upravljačkog modula.
E06 – greška zatvaranja vrata ili bravice
Mašina ne dobija signal da su vrata zatvorena ili da je bravica aktivirana.
Uređaj ne pokreće program i prikazuje grešku odmah nakon zatvaranja vrata.
Tasteri su funkcionalni, ali ciklus ne počinje.
Vrata izgledaju zatvoreno, ali nisu „zaključana“.
Uzroci:
Brava vrata je mehanički oštećena ili blokirana.
Mikroprekidač u sklopu brave ne daje signal kontrolnom modulu.
Vrata nisu nalegla do kraja zbog nagnute korpe ili stranog tela.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj iz struje.
Otvorite vrata i proverite da li su šarke ispravne i da li vrata ravnomerno naležu.
Proverite da li nešto ometa zatvaranje, npr. drška posude ili pomerena korpa.
Ponovo zatvorite vrata uz blagi pritisak i pokrenite program.
Kada pozvati servis:
Ako vrata pravilno naležu, ali uređaj i dalje prijavljuje grešku – verovatno je došlo do kvara na bravici ili kontaktu.
E28 – greška optičkog senzora (AquaSensor)
AquaSensor koji meri zamućenost vode ne funkcioniše ili daje nevažeće vrednosti.
Program traje duže nego inače.
Voda u mašini se zadržava i ne ide u fazu ispiranja.
Uređaj se ponaša kao da ne „vidi“ da je voda bistra.
Uzroci:
Senzor zamućenosti je zaprljan masnoćom, skrobom ili kamencem.
Senzor ne uspeva da izvrši kalibraciju u početnoj fazi.
Oštećenje optičkog elementa ili elektronike.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj i uklonite donji filter.
Senzor se nalazi obično na bočnoj strani u donjoj zoni – očistite ga krpom i sapunicom.
Pokrenite prazan ciklus sa sredstvom za čišćenje mašine.
Ako se kod ponovi, ne nastavljajte dalje bez stručne dijagnostike.
Kada pozvati servis:
Ako uređaj ne može da završi program ni nakon čišćenja senzora – potrebno je zameniti AquaSensor.
E34 – greška u poziciji vrata ili senzora ugla
Mašina ne može da potvrdi da su vrata u pravilnom položaju u odnosu na program rada.
Vrata su fizički zatvorena, ali program se ne pokreće.
Kod se pojavljuje odmah po zatvaranju.
U nekim slučajevima program krene, ali stane nakon nekoliko minuta.
Uzroci:
Oštećenje senzora ugla otvaranja vrata.
Izvitoperenost šarki ili deformacija usled nakupljene vlage.
Nepravilan kontakt između tela uređaja i kontrolnog sklopa vrata.
Samostalni postupak:
Isključite uređaj iz napajanja.
Otvorite vrata i proverite šarke – da li su labave, savijene ili imaju zazor.
Vizuelno proverite da li vrata ravnomerno naležu s leve i desne strane.
Ako je sve u redu, pokušajte da lagano zatvorite vrata i uključite program.
Kada pozvati servis:
Ako se greška ponavlja i kada su vrata pravilno zatvorena, mora se proveriti senzor ugla ili ploča u vratima.
Napomena:
Kodove iz ove grupe korisnici često pogrešno tumače kao probleme u elektronici. Međutim, u većini slučajeva rešenje je mehaničko i može se otkriti jednostavnom proverom zatvaranja vrata, položaja šarki ili stanjem senzora. Redovno čišćenje unutrašnjosti, naročito u zoni senzora i spojeva vrata, može sprečiti nastanak grešaka E06 i E28.
Elektronski i kvarovi motora
Ova grupa kodova odnosi se na ozbiljnije kvarove koji uključuju rad glavne elektronske ploče (modula), motora pumpe, kao i sistema koji upravljaju grejanjem i cirkulacijom vode. Greške E01 do E05 i E07 najčešće ukazuju na kvarove na elektronskim komponentama koje korisnik ne može sam da popravlja. Ipak, razumevanje uzroka i simptoma ovih kodova može pomoći u proceni kada se kvar dogodio i šta se može očekivati od servisne intervencije.
E01 – greška na grejnoj elektronici
Elektronski modul ne može da upravlja grejanjem zbog kvara u kolu za napajanje grejača.
Uređaj ne greje vodu.
Program se prekida bez upozorenja.
Kod se javlja rano u ciklusu.
Uzroci:
Oštećenje triaka na ploči.
Kvar na elektronici grejne pumpe.
Kratak spoj u kablovima koji vode do grejača.
Samostalni postupak:
Nema korisničkih postupaka. Kod ukazuje na elektronski kvar koji zahteva otvaranje uređaja i ispitivanje modula.
Kada pozvati servis:
Obavezno – svi električni elementi moraju se proveriti u kontrolisanim uslovima.
E02 – greška u napajanju grejača
Uređaj ne može da stabilno kontroliše napajanje grejača.
Voda ostaje hladna.
Ciklus se prekida bez zvučnog upozorenja.
Kod se javlja nakon nekoliko minuta rada.
Uzroci:
Relej na ploči ne radi ispravno.
Mikroprekid u napajanju grejne komponente.
Povezanost sa prethodnim kvarovima na grejaču.
Samostalni postupak:
Nema – problem je isključivo u elektronici.
Kada pozvati servis:
Servis mora ispitati da li je moguće popraviti modul ili je potrebna zamena.
E03 – neispravnost releja grejanja
Relej koji upravlja grejanjem ne prebacuje ispravno kontakt.
Program se ponaša kao da grejanje postoji, ali efekta nema.
Greška se javlja povremeno.
Kod se javlja u sredini ciklusa.
Uzroci:
Istrošen kontakt u releju.
Nepravilan signal sa upravljačke ploče.
Greška u komunikaciji između modula i senzora.
Samostalni postupak:
Nema – mora se izvršiti merenje napona i zamena releja na ploči.
Kada pozvati servis:
Odmah po prikazu koda – bezbednosni razlozi zahtevaju proveru napajanja grejanja.
E04 – kvar na komponentama grejne jedinice
Sistem beleži nepravilnosti u internim komponentama grejača.
Voda se zagreva neredovno.
Uređaj pravi pauze tokom rada.
Na kraju programa sudovi ostaju mokri.
Uzroci:
Oštećenje NTC senzora u grejaču.
Povremeni prekid u unutrašnjim vezama grejne jedinice.
Kvar u kontroli temperature.
Samostalni postupak:
Nema – problem je u zatvorenom sklopu koji se ne servisira pojedinačno.
Kada pozvati servis:
Grejna jedinica se menja kao celina – potrebna je provera od strane tehničara.
E05 – greška u radu diverter ventila
Uređaj ne može da promeni pravac rada prskalice zbog problema sa upravljačkim ventilom.
Samo jedna prskalica radi tokom celog programa.
Posuđe u gornjoj ili donjoj zoni ostaje neočišćeno.
Kod se javlja sredinom ciklusa.
Uzroci:
Zaglavljen diverter ventil.
Problem sa motorom ventila.
Električni prekid u signalnoj vezi.
Samostalni postupak:
Pokrenite uređaj bez posuđa i slušajte da li se čuje promena toka vode.
Ako radi samo jedna ruka – greška je potvrđena.
Ne pokušavajte da otvarate ventil – nalazi se u zatvorenom sklopu.
Kada pozvati servis:
Ventil se nalazi duboko u unutrašnjem sistemu – zamena se obavlja isključivo u servisu.
E07 – kvar na ventilatoru sušenja (Zeolite modeli)
Ventilator koji izbacuje vlagu iz komore ne funkcioniše ili je blokiran.
Posuđe ostaje vlažno i po završetku sušenja.
Uređaj je topao, ali bez strujanja vazduha.
Kod se javlja pred kraj programa.
Uzroci:
Mehaničko blokiranje lopatica ventilatora.
Neispravan motor ventilatora.
Kvar u napajanju ventilatora.
Samostalni postupak:
Pokrenite prazan ciklus i slušajte da li se čuje ventilator pred kraj rada.
Ako nema buke, greška je verovatno tačna.
Ne pokušavajte rastavljanje – deo je integrisan u Zeolite sklop.
Kada pozvati servis:
Ventilator se menja zajedno sa sklopom – potrebna je stručna intervencija.
Napomena:
Kodove iz ove grupe korisnik ne može samostalno rešiti. Elektronske i motorne komponente zahtevaju dijagnostičku opremu i pristup delovima koji su pod naponom. Ako se bilo koji od ovih kodova pojavi, najbolje je prekinuti rad uređaja i kontaktirati ovlašćeni servis. Tačan opis simptoma i kod greške pomoći će tehničaru da pripremi odgovarajuće delove i skrati vreme popravke.
Četvorocifreni kodovi grešaka
Četvorocifreni kodovi pružaju užu i jasniju identifikaciju problema, što ubrzava popravku. Prilikom prijave kvara, četvorocifreni kod omogućava serviseru da dođe sa odgovarajućim rezervnim delom, dok trocifreni najčešće zahteva dodatno ispitivanje na licu mesta.
U korisničkom priručniku obično su navedeni samo trocifreni kodovi. Ako vam se na mobilnoj aplikaciji Bosch Home Connect prikaže četvorocifreni kod koji ne možete pronaći u uputstvu, obavezno proverite prošireni servisni dokument ili kontaktirajte podršku sa tačnim oznakama modela i greške.
E0100
Grejačko kolo unutar toplotne pumpe je neispravno.
Vidi i trocifreni kod: E09.
Šta proveriti:
Isključite mašinu iz napajanja (ili isključite osigurač) na najmanje 30 sekundi, zatim ponovo uključite.
Dalji koraci:
Ako se greška ponovo javi, verovatno je potrebna zamena toplotne pumpe ili glavne elektronike.
E0103
Neispravan relej na glavnoj upravljačkoj ploči.
Vidi i trocifrene kodove: E02 i E03.
Šta proveriti:
Probajte reset mašine.
Dalji koraci:
U slučaju da se greška ponavlja, potrebno je da ovlašćeni servis izvrši dijagnostiku i eventualnu zamenu kontrolne ploče.
E0105
Samotest uređaja je otkrio kvar na grejačkom kolu.
Vidi i kod: E04.
Šta proveriti:
Isključite i ponovo uključite mašinu.
Dalji koraci:
Ako se kod ponovi, neophodna je dijagnostika grejača i elektronike od strane servisa.
E0106
Problem sa motorom koji upravlja preusmerivačem mlaznog kraka.
Vidi i kod: E05.
Šta proveriti:
Resetujte mašinu i proverite da ništa fizički ne ometa rad mlaznih krakova.
Dalji koraci:
Ako se greška vraća, moguće je da je potreban novi diverter motor ili kontrolna ploča.
E0107
Još jedan tip greške releja na ploči.
Vidi E02 / E03.
Šta proveriti:
Reset, zatim vizuelna provera napajanja.
Dalji koraci:
Zamena PCB-a.
E0110
Problem u komunikaciji između elektronskih komponenti (bus fault).
Šta proveriti:
Stabilnost napajanja; reset.
Dalji koraci:
Potrebna dijagnostika veza između ploča.
E2030
Grejač u toplotnoj pumpi ne funkcioniše.
Vidi i kodove: E09 i E20.
Šta proveriti:
Reset, zatim pokretanje test programa.
Dalji koraci:
Servisna intervencija.
E2060
Naslage kamenca u toplotnoj pumpi.
Vidi i kod: E12.
Šta proveriti:
Pokrenuti ciklus sa Bosch sredstvom za uklanjanje kamenca.
Dalji koraci:
Ako se greška ponovi – verovatna zamena ili čišćenje pumpe.
E2120
Grejač Zeolite komore je neispravan.
Vidi i kod: E10.
Šta proveriti:
Reset; proveriti napajanje.
Dalji koraci:
Zamena grejača.
E2130
Ventilator Zeolite komore ne funkcioniše.
Vidi i kod: E07.
Šta proveriti:
Reset uređaja.
Dalji koraci:
Zamena ventilatora.
E3000
Problem sa meračem protoka vode.
Vidi i kod: E14.
Šta proveriti:
Protok vode, stanje filtera, stanje dovodnog creva.
Dalji koraci:
Provera i eventualna zamena flow-metra.
E3100
Detektovana voda u donjoj kadici – aktivirana zaštita od curenja.
Vidi i kod: E15.
Šta proveriti:
Nagnuti mašinu napred, isprazniti postolje, proveriti curenje.
Dalji koraci:
Servis mora ustanoviti izvor curenja.
E3200
Prenizak nivo vode tokom rada.
Vidi i kod: E18.
Šta proveriti:
Pritisak u mreži, prohodnost dovoda.
Dalji koraci:
Provera senzora nivoa vode.
E3300 / E3400
Voda ne ulazi – moguć problem sa dovodnim sistemom.
Vidi i kodove: E16 i E17.
Šta proveriti:
Slavina, filter, crevo.
Dalji koraci:
Servis da proveri elektroventil.
E6001
Neispravan grejač unutar toplotne pumpe.
Vidi i kodove: E09 i E0100.
Šta proveriti:
Reset.
Dalji koraci:
Servisna zamena grejača ili pumpe.
E6002
Toplotna pumpa je mehanički blokirana.
Vidi i kod: E21.
Šta proveriti:
Da li se rotor može ručno okrenuti.
Dalji koraci:
Servis uklanja blokadu ili menja pumpu.
E6101
Odvodna pumpa ne radi ispravno.
Vidi i kod: E23.
Šta proveriti:
Filter, pumpa, odvodno crevo.
Dalji koraci:
Ako reset i čišćenje ne pomažu – servisna zamena pumpe.
E6102 / E61-02
Zapušenje pumpe ili poklopac nije zatvoren kako treba.
Vidi i kodove: E22 i E24.
Šta proveriti:
Poklopac pumpe, filter, eventualne ostatke hrane.
Dalji koraci:
Ako greška ostaje, servis mora intervenisati.
E6103 / E61-03
Voda ne može da se ispumpa zbog blokade u odvodu.
Vidi i kod: E25.
Šta proveriti:
Detaljno očistiti pumpu i filter.
Dalji koraci:
Servis ako ni nakon čišćenja ne funkcioniše.
E6160
Nema direktnog trocifrenog koda.
Šta proveriti:
Da li nešto fizički ometa rad kraka.
Dalji koraci:
Servis proverava senzor i motor.
E6900
Vidi i kod: E19.
Šta proveriti:
Da li se poklopac dozera otvara tokom ciklusa.
Dalji koraci:
Zamena dozera.
E8000
Vidi i kod: E06.
Šta proveriti:
Da li se vrata pravilno zatvaraju.
Dalji koraci:
Zamena brave ili senzora.
E9001
Vidi i kod: E27.
Šta proveriti:
Pozvati električara da proveri napon.
Dalji koraci:
Rešiti problem sa naponom pre ponovne upotrebe.
E9240 / E92-40
Vidi i kodove: E22, E24 i E25.
Šta proveriti:
Kompletno čišćenje sistema za ispumpavanje.
Dalji koraci:
Ako se greška vraća – servis.
Fabričko resetovanje i ulazak u servisni test-mod
U slučaju da Bosch sudomašina prikazuje grešku koja se vraća i nakon čišćenja filtera, provere creva i ponovnog pokretanja programa, sledeći korak može biti pokušaj fabričkog resetovanja. Ova funkcija postoji kod većine novijih modela i služi za brisanje trenutnih grešaka iz memorije, vraćanje podešavanja na početne vrednosti i omogućavanje ponovnog startovanja programa od početka. Važno je napomenuti da reset ne rešava mehaničke ili elektronske kvarove, ali može pomoći u slučajevima kada je došlo do prekida programa zbog kratkotrajnog zastoja ili nestanka napajanja.
Na većini modela resetovanje se sprovodi istovremenim pritiskanjem tastera Start i dugmeta koje je označeno sa “>” ili “Reset”, i to u trajanju od tri do pet sekundi. Displej će zatim prikazati da je program otkazan, a mašina će pokrenuti izbacivanje vode. Kada proces završi, mašina je spremna za novi ciklus.
Ako je potrebno preciznije ispitivanje rada senzora i elektronskih komponenti, moguće je ući u servisni test-mod. Ova funkcija se koristi za dijagnostiku kada servis želi da proveri funkcionalnost pojedinačnih delova bez pokretanja standardnog programa. Kombinacija tastera za ulazak u servisni režim razlikuje se po modelima i serijama, ali najčešće uključuje istovremeno pritiskanje tastera Start i jednog od funkcijskih tastera (npr. taster za dodatno sušenje ili taster za program “Auto”). Držanjem te kombinacije nekoliko sekundi, displej će preći u dijagnostički režim.
U servisnom test-modu moguće je videti sledeće:
- status senzora nivoa vode,
- očitavanja temperature,
- uključivanje i isključivanje grejača,
- rad pumpe za odvod,
- aktivaciju ventila,
- proveru rada AquaSensora i Zeolite sistema (ako postoji).
Nakon pokretanja testa, sudomašina će automatski prolaziti kroz sve glavne komponente, uključujući punjenje, grejanje, cirkulaciju i pražnjenje. Ako se neka od faza ne izvrši pravilno, kod greške koji odgovara neispravnoj komponenti prikazuje se na displeju.
Test-mod nije namenjen za upotrebu bez osnovnog razumevanja rada uređaja. Ako dođe do sumnje u tumačenje prikazanih vrednosti ili uređaj prikazuje kod koji ne reaguje na resetovanje, preporučuje se kontaktiranje ovlašćenog servisa. Svaki model ima svoju servisnu dokumentaciju i tačne instrukcije za ulazak i izlazak iz test-režima, pa se savetuje konsultovanje tehničkog priručnika dostupnog za konkretan model.
Kako sprečiti ponovni nastanak grešaka
Većina grešaka koje Bosch sudomašina prikazuje ne nastaje iznenada. U najvećem broju slučajeva, uzrok se razvija postepeno – kroz zanemarivanje osnovnog održavanja, nepravilno doziranje potrošnog materijala ili neprepoznavanje prvih simptoma. U ovom delu navode se mere koje svaki korisnik može primeniti u redovnim vremenskim razmacima, bez potrebe za servisom. Cilj ovih koraka nije samo izbegavanje prikaza greške, već i produženje tehničke ispravnosti uređaja.
1. Pranje filtera jednom nedeljno
Filteri se nalaze u donjem delu sudomašine i lako su dostupni. Uklanjanje ostataka hrane, naslaga skroba i masnoće smanjuje opterećenje na pumpu i omogućava pravilan rad senzora. Ako filter ostane zapušen, uređaj može prikazati greške povezane sa odvodom (E24, E25) ili greške koje ukazuju na neispravno pražnjenje vode.
Izvadite filtere i operite ih pod mlazom vode, bez korišćenja oštrih sredstava. Proverite i otvor ispod filtera da nema zaostalih čestica.
2. Ciklus za uklanjanje kamenca svaka 2–3 meseca
Naslage kamenca na grejaču otežavaju zagrevanje vode, usporavaju rad uređaja i izazivaju greške kao što su E09, E12 ili E20. Bosch preporučuje korišćenje specijalizovanih sredstava za uklanjanje kamenca koja se sipaju direktno u uređaj, a zatim pokreće prazan ciklus pranja.
Koristite ciklus sa najvišom temperaturom i bez posuđa. Postupak ponavljajte na svaka dva do tri meseca, u zavisnosti od tvrdoće vode.
3. Doziranje deterdženta i korišćenje soli i sredstva za ispiranje
Nepravilno doziranje deterdženta (previše ili premalo) utiče na efikasnost pranja i rad senzora, posebno AquaSensora. Nedostatak soli ili sredstva za ispiranje može dovesti do pojave kamenca i slabijeg sušenja. Bosch modeli koji koriste kombinovane tablete i dalje zahtevaju podešavanje tvrdoće vode i dopunu soli ako je voda tvrda.
Preporuka:
- Pratite oznake na dozeru, ne sipajte „odokativno“.
- Podesite tvrdoću vode u skladu sa uputstvom.
- Dopunjavajte posude za so i sredstvo za ispiranje čim se upali indikator.
4. Godišnja provera dovodnog creva i AquaStop sistema
Dovodno crevo i sigurnosni mehanizam AquaStop rade pod stalnim pritiskom. Proizvođač preporučuje proveru spojeva bar jednom godišnje, kao i zamenu creva na svakih pet godina. Oštećeno crevo može izazvati curenje koje dovodi do greške E15 ili aktivacije AquaStop sistema.
Vizuelno proverite ceo tok creva – od slavine do priključka na mašinu. Obratite pažnju na krivine i spojeve. Ako primetite tragove vlage, promenite ceo sklop. Uređaji koji nemaju integrisani AquaStop zahtevaju dodatni oprez.
5. Ne koristite prečesto kratke programe
Kratki programi koriste niže temperature i kraće faze ispiranja. Ako se sudomašina koristi gotovo isključivo na kratkim programima, povećava se rizik od nakupljanja masnoće i skroba, posebno u filteru i na senzorima. To može dovesti do grešaka koje se odnose na senzore zamućenosti (E28) i sistem odvoda (E22, E24).
Povremeno koristite standardni ili intenzivni program, čak i kada nema tvrdokornog prljanja. Na taj način održavate unutrašnji sistem protočnim i čistim.
Uređaj koji se koristi svakodnevno zahteva osnovnu rutinu održavanja. Ako se pomenute radnje primenjuju redovno, značajno se smanjuje verovatnoća pojave najčešćih kodova grešaka.
Većina problema koje Bosch sudomašina prijavljuje kroz kodove grešaka može se podeliti u dve grupe. Prva grupa obuhvata greške koje su posledica začepljenja filtera, prljavih senzora, kamenca u grejaču ili lošeg protoka vode. U tim slučajevima, pravilno čišćenje i jednostavna provera komponenti često su dovoljni da uređaj nastavi sa radom bez potrebe za servisom. Takve greške uključuju kodove poput E14, E24, E25 i E28.
Druga grupa odnosi se na ozbiljnije kvarove koji uključuju grejač, pumpu, ventil, elektronski modul ili motor. Kodovi kao što su E01, E09, E23 i E07 ukazuju na kvarove koje korisnik ne može sam da reši. U tim slučajevima važno je ne forsirati rad uređaja, već kontaktirati ovlašćeni servis koji raspolaže opremom i rezervnim delovima.
Ukoliko niste sigurni, kontaktirajte vašeg serivisera. Nemojte sami pokušavati da popravite, jer se u tim situacijama garancija može ukinuti.
Inelektronik na sve svoje Bosch sudomašine pruža garanciju i obezbeđuje servis, ukoliko je potreban.